Teatr Telewizji TVP

o teatrze

70 lat Teatru Telewizji

70 lat Teatru Telewizji

Cała jesienna ramówka Teatru Telewizji jest jubileuszowa. Formuła „na żywo”, którą wprowadziliśmy, jest bowiem symboliczną klamrą nawiązującą do początków telewizyjnej sceny – w tym wspomnianej pierwszej premiery.

Ale to nie jedyny powód dzisiejszego świętowania. Rok 2023 został przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej ogłoszony Rokiem Wojciecha Korfantego – wielkiego Ślązaka, patrioty, jednego z ojców niepodległej Polski. W przededniu Święta Niepodległości zapraszamy na premierowy spektakl „Hotel Korfanty – według tekstu Artura Pałygi, w reżyserii Roberta Talarczyka. Spektakl przygotowany we współpracy z Teatrem Śląskim, z Pałacem Kawalera w Świerklańcu, a realizowanym przez OTV Katowice.

„Nie chcemy świętować jednym wydarzeniem – mówi Kalina Cyz, Dyrektor-Redaktor Naczelna Teatru Telewizji – dlatego jubileusz celebrować będziemy cały rok: realizacjami na żywo, realizacjami z teatrów i w studiach regionalnych ośrodków, powrotem «Kobry», specjalnymi widowiskami i powtórkami. Rozpoczęliśmy też prace nad kolejną edycją Festiwalu «Dwa Teatry», a i to nie wszystkie atrakcje związane z jubileuszem”.

Wszystkim twórcom, realizatorom, redaktorom, widzom, a przede wszystkim przyjaciołom Teatru Telewizji składamy dziś najserdeczniejsze życzenia, podziękowania i wyrażamy nadzieję na kolejne twórcze spotkania w poniedziałkowe wieczory.

Nowy sezon Teatru Telewizji – spektakle na żywo i Powrót Kobry

Nowy sezon Teatru Telewizji – spektakle na żywo i Powrót Kobry

Już we wrześniu na antenę Telewizji Polskiej powróci odświeżone pasmo Teatru Sensacji – Powrót Kobry, a w nim pojawią się spektakle łączące dreszczyk emocji z przymrużeniem oka. W II połowie XX wieku Teatr Sensacji cieszył się ogromną popularnością i przyciągał przed ekrany wielomilionową publiczność. W ramach odświeżonego pasma zaplanowano nie tylko wcześniej zrealizowane przedstawienia, ale także będzie można zobaczyć współczesne wersje dwóch cenionych spektakli kryminalnych napisanych w latach 60., czyli „Mord w hurtowni” autorstwa Marka Domańskiego, który wyreżyseruje Adam Sajnuk oraz „Znowu łut szczęścia” Janusza Jaxy – w reżyserii Małgorzaty Kosturkiewicz.

Geniusz komedii, ale i człowiek wielu skrajności. Jakim twórcą był Aleksander Fredro?

„Był kimś więcej niż aktorem”. Historia wybitnego artysty – Gustawa Holoubka

„Był kimś więcej niż aktorem”. Historia wybitnego artysty – Gustawa Holoubka

Gustaw Holoubek – tuż obok Tadeusza Łomnickiego – uznawany jest za najwybitniejszego polskiego aktora w historii. Nie powinno to dziwić, ponieważ dzięki wspaniałym występom zostawił nam po sobie monumentalne dziedzictwo artystyczne.


W związku z powyższym trudno uwierzyć, że o karierze na scenie wcale początkowo nie marzył, gdyż chciał zostać… piłkarzem.

Sezon 2022/23 w Teatrze Telewizji

Sezon 2022/23 w Teatrze Telewizji

Romantyzm to czas arcydzieł polskiego dramatu, a jubileusz 200-lecia wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, inicjujących umownie tę epokę, oraz trwający Rok Romantyzmu Polskiego stanowią doskonałą okazję do odświeżenia romantycznego rekwizytorium na scenie. Twórcy Teatru Telewizji zaproszą do wspólnego sprawdzenia i aktualizacji sensów romantycznej literatury, na której zostały oparte aż trzy nadchodzące premiery – „Rewolweru” Aleksandra Fredy, „Kordiana” Juliusza Słowackiego oraz „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza.


Sezon otworzy wrześniowa premiera „Rewolweru” w reżyserii Wojciecha Adamczyka, który w poprzednim sezonie zaproponował współczesną realizację innego romantycznego dzieła – „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Do znakomitych tekstów Fredry, które na deskach Teatru Telewizji gościły już łącznie ponad 60 razy, dołączy więc utwór mniej popularny, powtórzony na tej scenie po 45 latach. ​ W pisanym po dziesięcioleciu milczenia „Rewolwerze” Fredro korzysta z nowoczesnego języka artystycznego, odważniej sięgając po groteskę i krytykę społeczną. Główny bohater sztuki, włoski bankier, przeprowadza swoją ekonomiczno-matrymonialną intrygę, usiłując jednocześnie pozbyć się niechcianego pistoletu, który trafia do niego w tajemniczy sposób. Centralny rekwizyt – tytułowa broń, za której posiadanie grozi kara śmierci – napędza akcję i intensyfikuje rozterki bohaterów, stanowiąc jednocześnie groźny sekret… Premiera „Rewolweru” zapowiada się jako wyjątkowy wstęp, który otworzy całą serię romantycznych realizacji.

Teatr Telewizji: lato z „Kobrą” w TVP Kultura

Nowy sezon Teatru TV. W repertuarze: komedia, tragedia, dramat

Nowy sezon Teatru TV. W repertuarze: komedia, tragedia, dramat

Oglądaj Teatr Telewizji w TVP VOD!
− W nowym sezonie Teatr TV będzie się starał o emisję dwóch premier miesięcznie, czyli o równowagę między nowymi i powtórkowymi spektaklami. Pożegnamy Andrzeja Strzeleckiego, otwierając sezon jego „Warszawą”, a dwa tygodnie później Jerzego Pilcha – „Nartami Ojca Świętego” w reż. Piotra Cieplaka. W Roku Tyrmanda zaprosimy na „Siedem dalekich rejsów” tego autora w reż. Marcina Ziębińskiego. Pierwszą, jesienną premierą będzie „Trójkąt bermudzki” Marka Kochana w reż. Bodo Koxa i scenografii Wojciecha Żogały, ujęte w poetykę komiksu starcie między reprezentantami dwóch elektoratów – mówi Kalina Zalewska, p.o. dyrektora Agencji Kreacji Teatru Telewizji.

„Teatr na ten czas” – nowy program w TVP Kultura

„Teatr na ten czas” – nowy program w TVP Kultura

Gościem pierwszego odcinka będzie Maja Komorowska. Aktorka na scenie Teatru Telewizji zadebiutowała w 1970 roku w spektaklu „Kochankowie z Werony” w reż. Juliusza Burskiego. Potem były m.in. „Maskarada” (1973, reż. K. Ciciszwili), „Zdążyć przed Panem Bogiem” (1980, reż. A. Brzozowski), „Wyzwolenie” (2007, reż. M. Prus), „Szczęśliwe dni” (2009, reż. A. Libera), „Wymazywanie” (2010, reż. K. Lupa). W 2015 roku Maję Komorowską uhonorowano Wielką Nagrodą XV Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Telewizji i w słuchowiskach Polskiego Radia.

W „Teatrze na ten czas” goście opowiedzą o przedstawieniach, które wpłynęły na ich karierę bądź zmieniły charakter teatru w Polsce. W programie zostaną zaprezentowane zarówno przedstawienia sprzed lat, jak i głośne premiery ostatnich sezonów m.in.: „Wymazywanie” w reżyserii Krystiana Lupy, „Bułhakow” w reżyserii Macieja Wojtyszki, czy „Hamlet” w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Lato z Teatrem Sensacji w TVP Kultura

Lato z Teatrem Sensacji w TVP Kultura

„Akcja V” to sześcioczęściowy cykl przedstawień Teatru Sensacji, zrealizowanych w 1973 roku przez Andrzeja Zakrzewskiego. Scenariusz Jerzego Janickiego powstał na podstawie książki Michała Wojewódzkiego „Akcja V1, V2”. Fabuła osnuta jest wokół autentycznych wydarzeń z czasów II wojny światowej i udziału polskiego wywiadu w odkryciu roli ośrodka w Peenemünde, gdzie hitlerowcy prowadzili badania nad bronią rakietową V1 i V2 oraz w zdobyciu i wysłaniu do Londynu części pocisków V2.

Główną rolę Stanisława Jończyka, porucznika Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, który otrzymał misję poznania tajemnic hitlerowskich rakiet, zagrał w telewizyjnym widowisku Jan Englert. Obok niego wystąpili m.in. Leszek Herdegen, Ignacy Machowski, Krzysztof Chamiec, Barbara Wrzesińska, Aleksandra Zawieruszanka.

Pierwszy odcinek cyklu „W połowie drogi” widzowie TVP Kultura zobaczą 18 czerwca o godz. 20.00, a kolejne 25 czerwca – „U progu tajemnicy”, 2 lipca – „600 wron nad Peenemünde”, 9 lipca – „Specjalne wigilijne danie”, 16 lipca – „Pilna przesyłka do Londynu” i 25 lipca – „Trzeci most”.

Wiosna w Teatrze Telewizji zaczyna się komedią!

Wiosna w Teatrze Telewizji zaczyna się komedią!

Ramówkę wiosenną 2020 Teatr Telewizji rozpocznie komediowo, spektaklem na żywo z Polskiego Centrum Komedii, Teatru Powszechnego w Łodzi sztuką: „Wykapany zięć” Krzysztofa Kędziory w reżyserii Pawła Szkotaka (16 marca). To komedia o „ludziach z bloku”, ukazująca perypetie współczesnej polskiej rodziny i międzypokoleniowe niesnaski. Autor w zabawny sposób udowadnia jak silną potrzebą jest znalezienie prawdziwej miłości i bliskości. Miłość jest w życiu najważniejsza i jest czymś więcej niż tylko dającym nam poczucie euforii szaleństwem hormonów. Paweł Szkotak do ukazania świata współczesnego polskiego blokowiska zastosował konwencję komiksowego skrótu i stworzył przedstawienie, które zachwyca umowną scenografią, doskonałą grą aktorską i bardzo ciekawą warstwą muzyczną.